kolmapäev, 30. aprill 2025

Veebilehtede kasutatavuse võrdlus

Veebilehtede kasutatavus mõjutab otseselt kasutajakogemust ning võib tihti määrata, kas külastaja jääb lehele või lahkub. Alljärgnevalt tooks välja ühe positiivse ja ühe negatiivse näite Eesti veebilehtedest, tuginedes Jakob Nielseni kasutatavuse komponentidele: õpitavus, tõhusus, meeldejäävus, vigade arv ja raskus ning rahulolu.

Positiivne näide: tpilet.ee – kiire ja loogiline piletisüsteem

Tpilet.ee on Eesti bussifirmade ühine piletimüügisüsteem, mis on saanud kiita oma lihtsuse ja tõhususe eest. Kasutajad on rõhutanud, et leht on loogiliselt üles ehitatud ning võimaldab kiiresti ja lihtsalt osta bussipileteid. Ka pärast pikemat pausi on lehte lihtne kasutada, kuna selle struktuur on intuitiivne ja meeldejääv. 

Tugevused Nielseni mudeli järgi:

  • Õpitavus: Uued kasutajad saavad kiiresti aru, kuidas piletit osta.

  • Tõhusus: Piletini jõudmine võtab vaid paar klikki.

  • Meeldejäävus: Pärast mõnda aega mittekasutamist on lehte ikka lihtne kasutada.

  • Vigade arv ja raskus: Vigade esinemine on minimaalne.

  • Rahulolu: Kasutajad on üldiselt rahul ja hindavad lehe kasutusmugavust.

Selline kasutajakeskne lähenemine muudab Tpilet.ee usaldusväärseks ja mugavaks tööriistaks igapäevaseks kasutamiseks. 


Negatiivne näide: eesti.ee – keeruline navigeerimine ja segane struktuur

Eesti.ee on riiklik portaali, mis koondab erinevaid e-teenuseid. Kuid kasutajad on kogenud raskusi vajaliku teabe leidmisel, kuna lehe struktuur on keeruline ja navigeerimine segane. Näiteks võib pensioniteabe leidmine olla keeruline, kuna see on peidetud ootamatusse kohta. Lisaks on lehel kasutatud termineid, mis võivad olla kasutajatele arusaamatud, nagu “E-teenused” ja “Teemad”, mille tähendus ja erinevus ei ole selgelt määratletud.

Puudused Nielseni mudeli järgi:

  • Õpitavus: Uutel kasutajatel on keeruline lehe struktuurist aru saada.

  • Tõhusus: Soovitud teabeni jõudmine võtab palju aega ja klikke.

  • Meeldejäävus: Kasutajad ei suuda pärast pausi meenutada, kuidas teabeni jõuda.

  • Vigade arv ja raskus: Kasutajad eksivad sageli, kuna lehe struktuur on segane.

  • Rahulolu: Kasutajad tunnevad frustratsiooni ja pettumust lehe kasutamisel.

Kuigi Eesti.ee pakub olulisi teenuseid kõigile kodanikele, takistab selle keeruline struktuur ja navigeerimine kasutajatel efektiivselt lehte kasutada ja vajaliku infoni jõudmist.


Kokkuvõte

Need kaks näidet illustreerivad, kui oluline on veebilehtede puhul keskenduda kasutatavusele. Hea kasutatavus, nagu Tpilet.ee puhul, parandab kasutajakogemust ja tõstab rahulolu. Halb kasutatavus, nagu Eesti.ee lehel, võib aga kasutajaid segadusse ajada ja nende usaldust kahjustada. Seetõttu on oluline järgida kasutatavuse põhimõtteid, et luua veebilehti, mis on kasutajasõbralikud ja tõhusad.


Allikad

1. Tpilet portaal. https://www.tpilet.ee/

2. Eesti riigiportaal. https://www.eesti.ee/eraisik/et/avaleht



Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar

Tehnoloogia eetilisus/ebaeetilisus

Kas IT-tehnoloogia saab olla iseenesest (a priori) eetiline või ebaeetiline? Küsimus, kas tehnoloogia saab olla oma olemuselt eetiline või e...